The Challenge and Perspectives of Sociology in Portuguese-speaking African Countries (PALOP)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47236/2594-7036.2025.v9.1471

Keywords:

Cooperation, Decoloniality, PALOP (Portuguese-speaking African Countries), Sociology, University

Abstract

The present work addresses some of the challenges faced by the Portuguese-speaking African Countries (PALOP) in consolidating Sociology as a relevant field of knowledge, both at the university and school levels. To achieve this, we draw upon a few existing literature and interviews with African educators and students. In these emerging nations, higher education and Sociology remain relatively new and lack institutional support. The limited state investment, inadequate infrastructure, academic cooperation difficulties, and linguistic barriers further complicate the process. It is crucial to seek synergy among these countries through the exchange of experiences and international cooperation, including with Brazil. Strengthening the discipline also depends on cooperation between educators and students in a collective effort to enhance its academic presence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rodrigo de Souza Pain, Rio de Janeiro State University

PhD in Social Sciences from the Federal Rural University of Rio de Janeiro. Associate Professor at the State University of Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil. E-mail address: rodrigo.pain@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2223-5110. Lattes CV: http://lattes.cnpq.br/6156002633342205.

References

ABREU, C. C. B. de. Sociedade civil em Angola: da realidade à utopia. Tese (Doutorado). Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro, Universidade Candido Mendes, Rio de Janeiro, 2006.

ARNALDO, A. Entrevista concedida a Rodrigo de Souza Pain.Luanda, 20 jun. 2023.

CARDOSO, C. Desenclavar as Ciências Sociais na África lusófona: iniciativa especial do

CODESRIA. Revista de Antropologia. Universidade de São Paulo, v.60, n.3, São Paulo, 2017.

COSTA, L. M. A Sociologia em Angola: posições e proposições. Ngola - Revista de Estudos Sociais, Luanda, v.1, n.1, 1997.

FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir. São Paulo: WMF Martins Fontes 2019.

HOUNTONDJI, P. J. Knowledge of Africa, Knowledge by Africans: Two Perspectives on African Studies. RCCS Annual Review, 2008. DOI: https://doi.org/10.4000/rccsar.174

KAJIBANGA, V. Sociologia em Angola: paradigmas clássicos e tendências actuais. Revista Angolana de Sociologia, Luanda, n.4, dez. 2009.

LEPECS (Laboratório de Ensino Pesquisa e Extensão em Ciências Sociais/UERJ). Seminário Internacional - Movimento Estudantil em Angola, Brasil e Moçambique. Disponível em: YouTube, 27 out. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com. Acesso em: 08 nov. 2023.

LOPES, D. D. Entrevista concedida a Rodrigo de Souza Pain. Bissau, 02 jun. 2023.

MANUEL, A. Entrevista concedida a Rodrigo de Souza Pain, Luanda, 06 dez. 2022.

MENESES, M. P. As ciências sociais no contexto do Ensino Superior em Moçambique: dilemas e possibilidades de descolonização. Perspectiva, Florianópolis, v.34, n.2, maio/ago, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2016v34n2p338

MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: a opção decolonial e o significado de identidades em política. Cadernos de Letras da UFF. Dossiê Literatura, língua e identidade, n. 34, p. 287-324, 2008.

MORAIS, F. C. Para um funcionamento da sociedade sociológica angolana: rumo a promoção e desenvolvimento da ciência. In: PAIN, R. de S. (org.) Sociologia e Educação. Múltiplos olhares do Ensino no Brasil e em Angola. Editora Ioles, Boa Vista, 2023.

MUDIMBE, V. The invention of Africa: gnosis, philosophy and the order of knowledge. Bloomington: Indiana University Press, 1988. DOI: https://doi.org/10.2979/2080.0

ORLET, A. Entrevista concedida a Rodrigo de Souza Pain. Praia, 10 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/de.v10i1.14544

SANTOS, B. de S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

SILVA, T. C. Liberdade acadêmica e Ensino Superior em Moçambique. Revista Tensões Mundiais, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018. DOI: https://doi.org/10.33956/tensoesmundiais.v7i13.593

Published

2025-04-23

How to Cite

PAIN, Rodrigo de Souza. The Challenge and Perspectives of Sociology in Portuguese-speaking African Countries (PALOP). Sítio Novo Magazine, Palmas, v. 9, p. e1471, 2025. DOI: 10.47236/2594-7036.2025.v9.1471. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/1471. Acesso em: 7 nov. 2025.

Issue

Section

Artigo Científico