The Challenge and Perspectives of Sociology in Portuguese-speaking African Countries (PALOP)
DOI:
https://doi.org/10.47236/2594-7036.2025.v9.1471Keywords:
Cooperation, Decoloniality, PALOP (Portuguese-speaking African Countries), Sociology, UniversityAbstract
The present work addresses some of the challenges faced by the Portuguese-speaking African Countries (PALOP) in consolidating Sociology as a relevant field of knowledge, both at the university and school levels. To achieve this, we draw upon a few existing literature and interviews with African educators and students. In these emerging nations, higher education and Sociology remain relatively new and lack institutional support. The limited state investment, inadequate infrastructure, academic cooperation difficulties, and linguistic barriers further complicate the process. It is crucial to seek synergy among these countries through the exchange of experiences and international cooperation, including with Brazil. Strengthening the discipline also depends on cooperation between educators and students in a collective effort to enhance its academic presence.Downloads
Metrics
References
ABREU, C. C. B. de. Sociedade civil em Angola: da realidade à utopia. Tese (Doutorado). Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro, Universidade Candido Mendes, Rio de Janeiro, 2006.
ARNALDO, A. Entrevista concedida a Rodrigo de Souza Pain.Luanda, 20 jun. 2023.
CARDOSO, C. Desenclavar as Ciências Sociais na África lusófona: iniciativa especial do
CODESRIA. Revista de Antropologia. Universidade de São Paulo, v.60, n.3, São Paulo, 2017.
COSTA, L. M. A Sociologia em Angola: posições e proposições. Ngola - Revista de Estudos Sociais, Luanda, v.1, n.1, 1997.
FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir. São Paulo: WMF Martins Fontes 2019.
HOUNTONDJI, P. J. Knowledge of Africa, Knowledge by Africans: Two Perspectives on African Studies. RCCS Annual Review, 2008. DOI: https://doi.org/10.4000/rccsar.174
KAJIBANGA, V. Sociologia em Angola: paradigmas clássicos e tendências actuais. Revista Angolana de Sociologia, Luanda, n.4, dez. 2009.
LEPECS (Laboratório de Ensino Pesquisa e Extensão em Ciências Sociais/UERJ). Seminário Internacional - Movimento Estudantil em Angola, Brasil e Moçambique. Disponível em: YouTube, 27 out. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com. Acesso em: 08 nov. 2023.
LOPES, D. D. Entrevista concedida a Rodrigo de Souza Pain. Bissau, 02 jun. 2023.
MANUEL, A. Entrevista concedida a Rodrigo de Souza Pain, Luanda, 06 dez. 2022.
MENESES, M. P. As ciências sociais no contexto do Ensino Superior em Moçambique: dilemas e possibilidades de descolonização. Perspectiva, Florianópolis, v.34, n.2, maio/ago, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2016v34n2p338
MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: a opção decolonial e o significado de identidades em política. Cadernos de Letras da UFF. Dossiê Literatura, língua e identidade, n. 34, p. 287-324, 2008.
MORAIS, F. C. Para um funcionamento da sociedade sociológica angolana: rumo a promoção e desenvolvimento da ciência. In: PAIN, R. de S. (org.) Sociologia e Educação. Múltiplos olhares do Ensino no Brasil e em Angola. Editora Ioles, Boa Vista, 2023.
MUDIMBE, V. The invention of Africa: gnosis, philosophy and the order of knowledge. Bloomington: Indiana University Press, 1988. DOI: https://doi.org/10.2979/2080.0
ORLET, A. Entrevista concedida a Rodrigo de Souza Pain. Praia, 10 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/de.v10i1.14544
SANTOS, B. de S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
SILVA, T. C. Liberdade acadêmica e Ensino Superior em Moçambique. Revista Tensões Mundiais, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018. DOI: https://doi.org/10.33956/tensoesmundiais.v7i13.593
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rodrigo de Souza Pain

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
It allows sharing, adaptation, and use for any purpose, including commercial use, provided proper attribution is given to the authors and to Revista Sítio Novo.
The authors declare that the work is original and has not been previously published, in whole or in part, except on recognized preprint servers, if declared, and that no other similar manuscript authored by them is published or under review by another journal, whether printed or electronic.
They declare that they have not violated or infringed upon any proprietary rights of others, and that all citations in the text are factual or based on research with scientifically significant accuracy.
The authors retain the copyright of the manuscripts published in this journal, allowing unrestricted use of their content, provided that the original authorship and the publication source are properly cited.












