Methodological Aspects of Approaching Ergonomics Content in Civil Engineering Courses in Brazilian Educational Institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47236/2594-7036.2024.v8.i4.7-14p

Keywords:

Civil Engineering, Ergonomics, Teaching Methodology

Abstract

The potential contribution of ergonomics is fundamental for the training of engineers, since this discipline has great contributions to the prevention of occupational diseases and to the fight against accidents, especially on construction sites. However, realizing this potential has been problematic. In this context, the objective of this work is to know the teaching methodology for the ergonomics content in civil engineering courses in Higher Education Institutions in Brazil. The methodological approach consisted of a qualitative research composed of a literature review. In order to support this method, we sought to verify the Pedagogical Projects of Courses (PPC) of Civil Engineering from 83 (eighty-three) public and private universities from all geographic regions of the country. After analyzing the data, the conclusion pointed out that the application of ergonomics content as a discipline of its own becomes more effective in the aspects of availability, distribution of subjects, competencies and skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raday de Carvalho Ribeiro, Instituto Federal do Tocantins - IFTO

Master's student in the Graduate Program in Production Engineering at the Ponta Grossa Campus of the Federal Technological University of Paraná - UTFPR. *raday@ifto,edu,br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1704-6032.

Ariel Orlei Michaloski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professor of the Graduate Program in Production Engineering at the Ponta Grossa Campus of the Federal Technological University of Paraná - UTFPR. *ariel@utfpr.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5802-3764.

Antonio Augusto de Paula Xavier, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professor doutor do Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção do Campus Ponta Grossa, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR. *augustox@utfpr.edu.br. ORCID:http://orcid.org/0000-0001-8800-1769.

References

ABRAHÃO, J; SZNELWAR, L. Introdução à Ergonomia: da prática à teoria - 2da edição, São Paulo - SP. 2009 Disponível em: https://surl.li/rtgmdi. Acesso em: 18 jun. 2022.

AIE. Associação Internacional de Ergonomia. O que é ergonomia? 2019. Disponível em: https://iea.cc/about/what-is-ergonomics/. Acesso em: 27 nov. 2023.

BARSANO, P, R; BARBOSA, R, P. Segurança do Trabalho Guia Prático e Didático. Editora Saraiva Educação S.A. São Paulo - SP/2018.

BRASIL. Observatório de Segurança do Trabalho. Seleção atual, ano 2022. Disponível em: https://smartlabbr.org/sst Acesso em: 20 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Fazenda Instituto Nacional do Seguro Social Empresa de Tecnologia e Informações da Previdência. Anuário Estatístico de Acidentes do Trabalho - AEAT 2017 Disponível em: http://sa.previdencia.gov.br/site/2018/09/AEAT-2017.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Previdência. Anuário Estatístico da Previdência Social 2020. Capítulo 31 - Acidentes do Trabalho. Disponível em: https://www.gov.br/trabalho Acesso em: 20 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Resumo técnico: Censo da Educação Superior 2015. 2. ed. – Brasília - DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2015.pdf Acesso em: 22 out. 2023.

CHRUSCIAK, C. B; PONCINI, C. R; MOGGIO, I. H; YASUE, J. E; BITENCOURT, R. S. Ergonomia e Fatores Humanos: Um Panorama das Definições com Base na Literatura. Edição v 14 n 1 (2020) Edição Especial.

DINIZ, E. P. H; LIMA, F. P. A; SIMÕES, R. R. A contribuição da Ergonomia para a segurança no trabalho. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, Belo Horizonte, v. 49, ed. 5, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-6369/01923pt2024v49edcinq15. Acesso em: 30 maio 2024.

FREITAS, M. C. D; SILVA, C. R. O. E; GONTIJO, L. A. A ergonomia nos currículos de engenharia. In XXVII Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia, 1999, Natal/RN. Available at https://www.abenge.org.br/cobenge/legado/arquivos/20/st/s/s031.PDF. . Acesso em: 31 maio 2024.

LIMA, F; DUARTE, F. Integrando a ergonomia ao projeto de engenharia: especificações ergonômicas e configurações de uso. Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-530X733-13. Acesso em: 30 maio 2023.

MOURA, H, M. BEMVENUTI, R. H, FRANZ, L, A. Produção Brasileira em Ergonomia no Cenário Internacional. Revista Prâksis, vol. 1, p. 31-56, 2020 Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5255/525562379003/html/ Acesso em: 18 jun. 2022.

PROETTI, S. As pesquisas qualitativa e quantitativa como métodos de investigação científica: um estudo comparativo e objetivo. Educação de base no Brasil, v. 2, n. 4, p. 201-218, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.unifai.edu.br/index.php/lumen/article/view/60/88. Acesso em: 30 maio 2024.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Construção civil no Brasil: uma análise do mercado para 2022. Brasília - DF. 9 de ago. 2022. Disponível em: https://encurtador.com.br/eKQT6. Acesso em: 20 jul. 202.

SOUSA, A. S; OLIVEIRA, S. O; ALVES, L H. A Pesquisa Bibliográfica: Princípios e Fundamentos, Cadernos da Fucamp, v.20, n.43, p.64-83, 2021.

Published

2025-03-31

How to Cite

RIBEIRO, Raday de Carvalho; MICHALOSKI, Ariel Orlei; XAVIER, Antonio Augusto de Paula. Methodological Aspects of Approaching Ergonomics Content in Civil Engineering Courses in Brazilian Educational Institutions. Sítio Novo Magazine, Palmas, v. 8, n. 4, p. 7–14, 2025. DOI: 10.47236/2594-7036.2024.v8.i4.7-14p. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/1313. Acesso em: 13 dec. 2025.

Issue

Section

Artigo Científico