Inclusive Education School and the evaporative air cooler system: case study at the State Model School in Araguaína/Tocantins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47236/2594-7036.2025.v9.1610

Keywords:

Waste, Education, Fungi, Air quality, Health

Abstract

Due to increasing climate change and global warming, shared environments require devices that help mitigate high temperatures. In school settings, this need is even more critical, and the installation of evaporative air coolers—specifically the Aolan model (AZL06-ZC13B)—has been widely implemented in public and affiliated schools throughout the state of Tocantins, Brazil.. In this context, the objective of this study was to conduct a revealing case study on indoor air quality in classrooms at the State Model School, in Araguaína, Tocantins, between August 2022 and May 2023. To this end, a list of internal and external environmental factors was prepared, including the identification of the installed air cooler models, the hydraulic system, and the measurement of water volumes consumed by them;  we also collected material and laboratory cultures to check for the presence of fungi in the surrounding air from twelve different units (in five classrooms and the kitchen). Finally, a literature review was carried out to identify potential human health risks based on the laboratory results. It was found that the installed evaporative air cooling system proved to be unsustainable from economic, environmental, and public health perspectives, due to:  the high cost of water bills, the lack of systems for reusing discarded water, and the presence of pathogenic fungal agents of the Aspergillus genus.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Amélia Ferreira Sousa , Federal University of Northern Tocantins

Master's student in Popular Demands and Regional Dynamics at the Federal University of Northern Tocantins. Teacher at the State Education Network of the State of Tocantins. Araguaína, Tocantins, Brazil. Email: amelyyasousa@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0009-0009-2701-377X. Lattes Curriculum: http://lattes.cnpq.br/1450702358416486.

Katiane Pereira Braga, Londrina State University

PhD student in Education at the State University of Londrina. Professor at the Federal Institute of Tocantins. Araguaína, Tocantins, Brazil. Email: katianepb@ifto.edu.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0908-1460. Lattes Curriculum: http://lattes.cnpq.br/7345636118985954.

References

AGÊNCIA NACIONAL DE ÁGUAS (ANA). Manual orientativo para sistemas de medição de vazão de água em condutos forçados – Brasília: ANA, 2019. p.50-51 Disponível em: https://www.gov.br/ana/pt-br/centrais-de-conteudos/publicacoes/manual-orientativo-para-sistemas-de-medicao-de-vazao-de-agua-em-condutos-forcados.jpg/view. Acesso em: 20 abr. 2025.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República [1988]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.html. Acesso em: 20 abr. 2025.

______. Lei Nº 13.589, de 4 de janeiro de 2018. Dispõe sobre a manutenção de instalações e equipamentos de sistemas de climatização de ambientes, Brasília, DF, 4 de jan.2018 Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2018/lei-13589-4-janeiro-2018-786057-publicacaooriginal-154702-pl.html. Acesso em: 5 jun. de 2025.

______. Lei Nº 13146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência), Brasília, DF, 6 de jun. 2015 Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.html. Acesso em: 20 mai. de 2025.

CIDADE BRASIL. Município de Araguaína. 2021. Disponível em: https://www.cidade-brasil.com.br/municipio-araguaina.html. Acesso em: 5 jun. de 2025.

HATAMIPOUR, J.; FARZANEH, A. Experimental investigation of water consumption in an indirect evaporative cooler. Energy Conversion and Management, v. 150, p. 490–498, 2017.

LOPES, A. O. R.; DA COSTA GABARRA, G. R.; LIMA, B. W. F. Ar condicionado versus climatizadores por evaporação. Revista Ciências do Ambiente On-line, v. 2, n. 2, ago. 2006.

NASCIMENTO, Jean Phellipe Marques do. Contaminação microbiológica do ar, detecção de genes de resistência e de síntese de biofilmes em aeronaves comerciais. 2019. 136 f. Tese (Doutorado em Ciências da Saúde) – Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. Disponível em: https://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/riufal/5605. Acesso em: 5 jun. 2025.

PELIANO, R. C. P. Qualidade do ar interior-contaminação microbiológica. 2016. 36 f. BS thesis (Licenciatura em Análises Clínicas e Saúde Pública) - ESSATLA – Escola Superior de Saúde da Universidade Atlântica, Universidade New Atlântica, Oeiras, 2016.

YIN, R.K. Estudo de Caso: procedimentos e métodos. 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

SILVA, C C. et al. Avaliação microbiológica da qualidade do ar de interiores: aspectos metodológicos e legais. Univ., Cienc. Saúde, Brasília, v. 10, n. 1, p. 51-60, 2010. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/14077. Acesso em: 5 jun. de 2025.

Published

2025-06-09

How to Cite

SOUSA , Maria Amélia Ferreira; BRAGA, Katiane Pereira. Inclusive Education School and the evaporative air cooler system: case study at the State Model School in Araguaína/Tocantins. Sítio Novo Magazine, Palmas, v. 9, p. e1610, 2025. DOI: 10.47236/2594-7036.2025.v9.1610. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/1610. Acesso em: 7 nov. 2025.

Issue

Section

Artigo Científico