Assessment of learning in Physics teaching through comic books
DOI:
https://doi.org/10.47236/2594-7036.2025.v9.1698Keywords:
Assessment of learning, Science education, Physics, LanguageAbstract
This article, configured as a qualitative-descriptive research, aims to analyze the use of comics as an assessment instrument in the teaching of Physics, as a disruptive tool for the expression and engagement of students in the subject. For this, learning assessments were proposed in which students were instructed to create small comics, bringing together characters, narratives and physical concepts in the presentation/solution of problems they elaborated. At the end of this study, considering the assessment criteria adopted, it was noticed that the students were able to express in a coherent way the physical concepts under study, as well as to identify in a congruent way the occurrence of phenomena, problems and situations of everyday life, interpreting and solving in an assertive way the situations they elaborated.Downloads
Metrics
References
ALVES, Rejane de Oliveira; VILAR, Edna Telma Fonseca e Silva. Avaliação para aprendizagem e suas implicações no planejamento pedagógico. Revista de Administração Educacional, Recife, v. 15, n. 1, p. 36-55, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/ADED/article/view/263076. Acesso em: 01 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.51359/2359-1382.2024.263076
ASSIS, Renata Machado de; FERNANDES, Renata Gomes de Souza. A avaliação escolar: intencionalidade, formas e instrumentos, Revista Itinerários, Jataí, v. 1, n. 6, p. 1-19, 2009. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/20349. Acesso em: 02 mar. 2025.
BARBOSA, Alex do Carmo; CARVALHO, Aline dos Santos Moreira de. Avaliação de aprendizagem no contexto escolar: Breve análise (contexto histórico, objetivos e desafios). Revista Research, Society and Development, São Paulo, v. 11, n. 6, p. 1-7, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/29125/25123/332856. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i6.29125
BACH JÚNIOR, Jonas; MARTINS, Tiago Caetano. Inteligências múltiplas na prática escolar: a teoria e suas primeiras aplicações na educação, Revista EDUCA – Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 9, n. 6, p. 1-29, 2022. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/download/5942/317/26178. Acesso em: 01 mar. 2025.
BUENO, Vânia Batista; GONZALEZ, Carlos Eduardo Fortes. O processo de avaliação da aprendizagem no ensino de ciências, Revista ACTIO: Docência em Ciências, Cuiabá, v. 18, n. 3, p. 1-10, 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/10777/6982. Acesso em: 01 mar. 2025.
CAMPOS, Raul Isaias; GOMES, Ivan Carlos Pereira; FURTADO, Wagner Wilson. Avaliação da aprendizagem no ensino de Física: um olhar sobre as concepções dos professores licenciados em Física da cidade de Inhumas, GO, Revista Polyphonía, Goiânia, v. 23, n. 1, p. 71-81, 2012. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/26690. Acesso em: 01 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.5216/rp.v23i1.26690
DUARTE, Carlos Eduardo de Lima. Avaliação da aprendizagem escolar: como os professores estão praticando a avaliação na escola, Revista HOLOS, Natal, v. 8, n. 31, p. 53-67, 2015. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/download/1660/1310/11158. Acesso em: 02 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.1660
OLIVEIRA, Natália Mota; BANIN, Edna Sakon; BRIDI, Jamile Cristina Ajub; OLIVEIRA; Luciana Schreiner de; TOCHA, Neusa Nogas. Avaliação da aprendizagem: uma revisão sobre concepções e instrumentos de avaliação da aprendizagem da educação básica ao ensino superior. Revista ACTIO, Curitiba, v. 6, n. 3, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/14475/8611. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v6n3.14475
ROCHA, Edinilson Rodrigues da; JACONDINO, Eduardo Nunes. A importância da avaliação acadêmica: percepções sobre práticas e instrumentos avaliativos. Revista Eventos Pedagógicos, Cuiabá, v. 14, n. 3, p. 688–707, 2023. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/11260. Acesso em: 1 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v14i3.11260
SIQUEIRA, Kleber Saldanha de; SOUSA, Maria Eduarda Marinho de. A tríade linguagem, cognição e emoção como elementos potencializadores da aprendizagem. Revista Diversitas Journal, Santana do Ipanema, v. 8, n. 4, p. 2745–2761, 2023. Disponível em: https://www.diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2709. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2709
SANTOS, Andrea Pereira dos; NEVES, André Roberto Custódio. Quadrinhos, cultura e sociedade contribuições das narrativas sequenciais para formação do leitor. Revista RDBCI: Revista Digital Biblioteca e Ciência da Informação, Campinas, v. 20, n. 8, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rdbci/a/qYfhWmSQDMjS5Hc8cqL5zvH/. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.20396/rdbci.v20i00.8667789/27894
SOUZA, Juliana Mereles de; GOULART, Joana Corrêa. Reflexões sobre avaliação da aprendizagem: percepções dos docentes. Revista de Estudos em Educação. Quirinópolis, v. 8, n. 1, p. 18-35, 2022. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/reeduc/article/view/12576. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.31668/reeduc-ueg.v8i1.12576
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kleber Saldanha de Siqueira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
It allows sharing, adaptation, and use for any purpose, including commercial use, provided proper attribution is given to the authors and to Revista Sítio Novo.
The authors declare that the work is original and has not been previously published, in whole or in part, except on recognized preprint servers, if declared, and that no other similar manuscript authored by them is published or under review by another journal, whether printed or electronic.
They declare that they have not violated or infringed upon any proprietary rights of others, and that all citations in the text are factual or based on research with scientifically significant accuracy.
The authors retain the copyright of the manuscripts published in this journal, allowing unrestricted use of their content, provided that the original authorship and the publication source are properly cited.












