Assessment of learning in Physics teaching through comic books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47236/2594-7036.2025.v9.1698

Keywords:

Assessment of learning, Science education, Physics, Language

Abstract

This article, configured as a qualitative-descriptive research, aims to analyze the use of comics as an assessment instrument in the teaching of Physics, as a disruptive tool for the expression and engagement of students in the subject. For this, learning assessments were proposed in which students were instructed to create small comics, bringing together characters, narratives and physical concepts in the presentation/solution of problems they elaborated. At the end of this study, considering the assessment criteria adopted, it was noticed that the students were able to express in a coherent way the physical concepts under study, as well as to identify in a congruent way the occurrence of phenomena, problems and situations of everyday life, interpreting and solving in an assertive way the situations they elaborated.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Kleber Saldanha de Siqueira, Federal University of Alagoas

PhD candidate in Education at the Federal University of Alagoas. Professor at the State Department of Education of Alagoas and at the State University of Alagoas. Arapiraca, Alagoas, Brazil. Email: kleber.siqueira@cedu.ufal.br ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2067-243X. Lattes CV: http://lattes.cnpq.br/4455398031195456.

References

ALVES, Rejane de Oliveira; VILAR, Edna Telma Fonseca e Silva. Avaliação para aprendizagem e suas implicações no planejamento pedagógico. Revista de Administração Educacional, Recife, v. 15, n. 1, p. 36-55, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/ADED/article/view/263076. Acesso em: 01 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.51359/2359-1382.2024.263076

ASSIS, Renata Machado de; FERNANDES, Renata Gomes de Souza. A avaliação escolar: intencionalidade, formas e instrumentos, Revista Itinerários, Jataí, v. 1, n. 6, p. 1-19, 2009. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/20349. Acesso em: 02 mar. 2025.

BARBOSA, Alex do Carmo; CARVALHO, Aline dos Santos Moreira de. Avaliação de aprendizagem no contexto escolar: Breve análise (contexto histórico, objetivos e desafios). Revista Research, Society and Development, São Paulo, v. 11, n. 6, p. 1-7, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/29125/25123/332856. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i6.29125

BACH JÚNIOR, Jonas; MARTINS, Tiago Caetano. Inteligências múltiplas na prática escolar: a teoria e suas primeiras aplicações na educação, Revista EDUCA – Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 9, n. 6, p. 1-29, 2022. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/download/5942/317/26178. Acesso em: 01 mar. 2025.

BUENO, Vânia Batista; GONZALEZ, Carlos Eduardo Fortes. O processo de avaliação da aprendizagem no ensino de ciências, Revista ACTIO: Docência em Ciências, Cuiabá, v. 18, n. 3, p. 1-10, 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/10777/6982. Acesso em: 01 mar. 2025.

CAMPOS, Raul Isaias; GOMES, Ivan Carlos Pereira; FURTADO, Wagner Wilson. Avaliação da aprendizagem no ensino de Física: um olhar sobre as concepções dos professores licenciados em Física da cidade de Inhumas, GO, Revista Polyphonía, Goiânia, v. 23, n. 1, p. 71-81, 2012. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/26690. Acesso em: 01 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.5216/rp.v23i1.26690

DUARTE, Carlos Eduardo de Lima. Avaliação da aprendizagem escolar: como os professores estão praticando a avaliação na escola, Revista HOLOS, Natal, v. 8, n. 31, p. 53-67, 2015. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/download/1660/1310/11158. Acesso em: 02 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.1660

OLIVEIRA, Natália Mota; BANIN, Edna Sakon; BRIDI, Jamile Cristina Ajub; OLIVEIRA; Luciana Schreiner de; TOCHA, Neusa Nogas. Avaliação da aprendizagem: uma revisão sobre concepções e instrumentos de avaliação da aprendizagem da educação básica ao ensino superior. Revista ACTIO, Curitiba, v. 6, n. 3, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/14475/8611. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v6n3.14475

ROCHA, Edinilson Rodrigues da; JACONDINO, Eduardo Nunes. A importância da avaliação acadêmica: percepções sobre práticas e instrumentos avaliativos. Revista Eventos Pedagógicos, Cuiabá, v. 14, n. 3, p. 688–707, 2023. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/11260. Acesso em: 1 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v14i3.11260

SIQUEIRA, Kleber Saldanha de; SOUSA, Maria Eduarda Marinho de. A tríade linguagem, cognição e emoção como elementos potencializadores da aprendizagem. Revista Diversitas Journal, Santana do Ipanema, v. 8, n. 4, p. 2745–2761, 2023. Disponível em: https://www.diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2709. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v8i4.2709

SANTOS, Andrea Pereira dos; NEVES, André Roberto Custódio. Quadrinhos, cultura e sociedade contribuições das narrativas sequenciais para formação do leitor. Revista RDBCI: Revista Digital Biblioteca e Ciência da Informação, Campinas, v. 20, n. 8, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rdbci/a/qYfhWmSQDMjS5Hc8cqL5zvH/. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.20396/rdbci.v20i00.8667789/27894

SOUZA, Juliana Mereles de; GOULART, Joana Corrêa. Reflexões sobre avaliação da aprendizagem: percepções dos docentes. Revista de Estudos em Educação. Quirinópolis, v. 8, n. 1, p. 18-35, 2022. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/reeduc/article/view/12576. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.31668/reeduc-ueg.v8i1.12576

Published

2025-05-21

How to Cite

SIQUEIRA, Kleber Saldanha de. Assessment of learning in Physics teaching through comic books. Sítio Novo Magazine, Palmas, v. 9, p. e1698, 2025. DOI: 10.47236/2594-7036.2025.v9.1698. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/1698. Acesso em: 7 nov. 2025.

Issue

Section

Artigo Científico