The profile of incoming students in the integrated technical courses at the Porto Nacional Campus of IFTO
DOI:
https://doi.org/10.47236/2594-7036.2025.v9.1702Keywords:
Integrated High School, Student, Incoming Student, Federal Institutes, Student ProfileAbstract
This article aims to understand the profile of incoming students in the first-year classes of technical courses at the Porto Nacional Campus of the Federal Institute of Tocantins (IFTO). To this end, a mixed-methods (qualitative-quantitative) methodology was adopted, as proposed by Creswell and Clark (2013), involving 99 students enrolled in integrated technical high school courses in Environment, Administration, and Internet Computing. Semi-structured questionnaires and interviews were used as data collection instruments. The theoretical framework was supported by authors such as Juarez Dayrell, who studies youth in contexts of social vulnerability; Bernard Charlot, who investigates students’ relationships with knowledge and school in popular contexts; Gaudêncio Frigotto, who addresses professional and technological education within capitalist social relations and Cipriano Luckesi, an expert in educational assessment. This study aims to contribute to understanding the profile of incoming students, supporting pedagogical interventions and institutional policies. It also suggests that future research should deepen investigations into course choice decisions, motivations for studying at IFTO, and subjects with higher or lower difficulties, aiming to improve student retention and academic success.Downloads
Metrics
References
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 12 nov. 2024.
BRASIL. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=DEC&numero=7234&ano=2010&ato=b10MzYU5EMVpWT28c. Acesso em: 12 nov. 2024.
BRASIL. Boletim mulheres no mercado de trabalho. Brasília: Ministério do Trabalho e Emprego, 2025. Disponível em: https://www.gov.br/trabalho-e-emprego/pt-br/assuntos/estatisticas-trabalho/publicacoes/boletim-mulheres_mte.pdf. Acesso em: 26 jun. 2025.
CNN BRASIL. Mais escolarizadas, mulheres têm menor participação no mercado de trabalho e recebem 21% menos que homens, diz o IBGE. CNN Brasil, 2024. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/apesar-de-maior-escolarizacao-mulheres-tem-menores-rendimentos-e-participacao-no-mercado-de-trabalho-diz-ibge/. Acesso em: 16 nov. 2024.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013. (Coleção Docência em Formação: Saberes Pedagógicos).
CRESWELL, John W.; CLARK, Vicki L. Plano. Pesquisa de métodos mistos. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
DAROS, Michelli Aparecida. O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP, a evasão escolar e a atuação do serviço social: uma experiência em construção (2008-2013). 2013. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
DAYRELL, Juarez. A escola" faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, v. 28, p. 1105-1128, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022
DAYRELL, Juarez. PAULO, Carrano. MAIA, Carla Linhares. Organizadores. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo - Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Formação humana omnilateral e o ensino médio integrado: a (des)conexão entre formação científica e política da juventude. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 1-18, e17172, jun. 2024. ISSN 2447-1801. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2023.17172
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
OLIVEIRA, Sara Ramila Gurgel de; MOREIRA, Faviano Ricelli da Costa; SILVA, Francisco Felipe Maia da. Perfil e expectativas dos alunos concluintes dos cursos técnicos integrados do IFRN, Campus Apodi. HOLOS, Mossoró, v. 5, p. 154-164, 2014. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2014.2046. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2046. Acesso em: 15 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2014.2046
OLIVEIRA, Allan; SOARES, Alison; ARAÚJO, Douglas; SILVA, Ezequiel; SOARES, Kauã; SANTOS, Macilene; COSTA, Catarina. Análise do perfil dos estudantes dos cursos técnicos integrados ao ensino médio do IFAC. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 31., 2023, João Pessoa. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 465-475. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.229998. Acesso em 14 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.229998
PEREIRA, Fernando Antonio de Melo; MACEDO, Maria Darliane de Lima; SILVA, Monica Lhamas Mira da; CAPISTRANO, Ermerson de Oliveira. Expectativa com o mercado de trabalho e satisfação: um estudo comparativo com iniciantes e concluintes de cursos técnicos federais em Administração e Informática. Brazilian Applied Science Review, São Paulo, v. 3, n. 5, p. 1967-1986, 2019. DOI: https://doi.org/10.34115/basrv3n5-005
SANTOS, Danielle Sousa; SANTOS, Marcela Kleiciane Nascimento. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo e o direito a uma escola pública de qualidade: um estudo sobre o perfil dos jovens estudantes ingressantes no ensino médio técnico integrado. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 7, p. 115-124, 2016. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2014.3483. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/3483. Acesso em: 18 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2014.3483
SOUSA, M. K.; ALBUQUERQUE, D. W.; LEAL, R. B.; MAIA, M. C.; GOMES, A. B.; PERKUSICH, M. Análise dos fatores de evasão dos alunos dos cursos técnicos da área de informática no IFPB, Campus Campina Grande. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 30., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 369-380. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2022.223124
SOUZA JUNIOR, G. R. Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife. 2021. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20759?locale=pt_BR. Acesso em: 14 nov. 2024.
VIEIRA DE SOUSA, Dára Beatriz; RIBEIRO DA CRUZ, Karolaynne Bevane; COELHO BARBOSA DA SILVA, Mayda; ROSANOVA, Clauber. Perfil do aluno ingressante do curso de Engenharia Agronômica do IFTO – Campus Palmas. Revista Sítio Novo, Palmas, v. 8, n. 1, p. 25-33, 2024. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2024.v8.i1.25-33p. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/1389. Acesso em: 28 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2024.v8.i1.25-33p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marilene Dantas Sepulvida, José Carlos da Silveira Freire

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
It allows sharing, adaptation, and use for any purpose, including commercial use, provided proper attribution is given to the authors and to Revista Sítio Novo.
The authors declare that the work is original and has not been previously published, in whole or in part, except on recognized preprint servers, if declared, and that no other similar manuscript authored by them is published or under review by another journal, whether printed or electronic.
They declare that they have not violated or infringed upon any proprietary rights of others, and that all citations in the text are factual or based on research with scientifically significant accuracy.
The authors retain the copyright of the manuscripts published in this journal, allowing unrestricted use of their content, provided that the original authorship and the publication source are properly cited.












