Contesting: software to stimulate critical thinking, engagement and promote autonomy in professional and technological education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47236/2594-7036.2025.v9.1611

Keywords:

Teaching, Educational Product, Educational Software

Abstract

Technological innovations directly influence the way society lives, and within this sphere of influence, education is also impacted. In this context, this paper presents the application of an educational software in which students create and answer objective questions for one another, based on the content taught in class. The use of information technology as the foundational element of this educational product serves a dual purpose: it optimizes the time required for the activity and simultaneously captures the interest of the target audience. The software was implemented in professional and technological education classes at the Lagoa da Confusão campus of the Federal Institute of Tocantins. To gather data, individual questionnaires were administered to students and teachers to collect their perceptions of the software’s use. As a practical result, the software was identified as an effective tool for fostering both meaningful and engaging learning experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Plínio Cardoso de Oliveira, Federal Institute of Tocantins

Master's Degree in Professional and Technological Education from the Federal Institute of Tocantins. Professor at the Federal Institute of Tocantins. Lagoa da Confusão, Tocantins, Brazil. E-mail address: plínio.oliveira@ifto.edu.br. Orcid: https://orcid.org/0009-0003-3038-9870. Lattes CV: http://lattes.cnpq.br/6224042290274426.

Wallysonn Alves de Souza, Federal Institute of Tocantins

PhD in Electrical Engineering from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor at the Federal Institute of Tocantins. Palmas, Tocantins, Brazil. E-mail address: wallysonn.souza@ifto.edu.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2966-8130. Lattes CV: https://orcid.org/0000-0002-2966-8130.

José Robson Mariano Alves, Federal Institute of Tocantins

Master's degree in Computational Knowledge Modeling from the Federal University of Tocantins. Professor at the Federal Institute of Tocantins. Lagoa da Confusão, Tocantins, Brazil. E-mail address: jose.alves@ifto.edu.br. Orcid: http://orcid.org/0000-0002-1950-3965. Lattes CV: http://lattes.cnpq.br/4809062786376718.

References

BERTO, I. R. Proposta pedagógica: utilização de mapas conceituais na abordagem do bioma Caatinga. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. v. 1, n. 24, abr. 2024. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/14866/4046. Acesso em: 30 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2024.14866

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, v. 2: Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2013.

MARX, K. O capital: crítica da Economia Política. Livro III. O processo global da produção capitalista. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2017.

MOLINARI, D. Gamificação na sala de aula: jogar para aprender. Revista Educação. 259. ed. 2019. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2019/07/01/gamificacao-na-sala-de-aula. Acesso em: 18 jun. 2023.

PAIXÃO, S. V.; SANTIAGO, J. L. As novas tecnologias de informação e comunicação no ensino fundamental I: problematizações acerca da formação de professores. Revista Sítio Novo, v. 5, n. 1, jan./mar. 2021. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/issue/viewIssue/15/26. Acesso em: 13 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2021.v5.i1.210-226p

PONTES, R. S. P; VICTOR, V, F. Robótica educacional: uma abordagem prática no ensino de lógica de programação. Revista Sítio Novo, v. 6, n. 1, jan./mar. 2022. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/1074. Acesso em: 30 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2022.v6.i1.57-71p

REIS, R. M.; FERNANDES, F. G. Tecnologia de Informação e Comunicação e Linguagem: o aplicativo WhatsApp e os impactos na Língua Materna. Revista Sítio Novo, v. 6, n. 3, jun./set. 2022. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/issue/viewIssue/24/40. Acesso em: 13 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2022.v6.i3.5-18p

TAJRA, S. F. Informática na educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor da atualidade. 9. ed. São Paulo: Érica, 2012.

TOLOMEI, B. V. A Gamificação como estratégia de engajamento e motivação na educação. EAD em foco: revista científica em educação a distância, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 145-156, 2017. Disponível em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/issue/view/17/showToc. Acesso em: 18 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.440

TOMAZ, M. A Educação e a autonomia do indivíduo: uma síntese com base nos saberes filosóficos de Maria Montessori, Jean Piaget e Immanuel Kant. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 9, p. 156-162, 2024. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/234. Acesso em: 27 jul. 2024.

VALE, R. M. S.; Tecnologia educacional para a EJA é possível? Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. v. 2, n. 22, dez. 2022. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/13556/3420. Acesso em: 30 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2022.13556

VASQUES, D.G.; OLIVEIRA, V. H. N. A produção científica e o trabalho de professores pesquisadores da educação básica federal. Revista Sítio Novo, v. 6, n. 2, abr./jun. 2022. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/1110. Acesso em: 30 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2022.v6.i2.75-88p

Published

2025-04-29

How to Cite

OLIVEIRA, Plínio Cardoso de; SOUZA, Wallysonn Alves de; ALVES, José Robson Mariano. Contesting: software to stimulate critical thinking, engagement and promote autonomy in professional and technological education. Sítio Novo Magazine, Palmas, v. 9, p. e1611, 2025. DOI: 10.47236/2594-7036.2025.v9.1611. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/1611. Acesso em: 7 nov. 2025.

Issue

Section

Artigo Científico