Information and Communication Technologies in Science and Biology Teaching: Difficulties and Possibilities
DOI:
https://doi.org/10.47236/2594-7036.2025.v9.1648Keywords:
Cell phone in teaching, Teaching Biology and ICTs, Teaching Science and ICT, Teacher training and ICTs, Teaching resources and ICTsAbstract
Information and Communication Technologies (ICTs) offer a variety of resources that can and should be used as didactic-pedagogical tools in the teaching of Science and Biology and other areas, becoming indispensable for the modern, dynamic and attractive teaching and learning process for the current generation of digital natives or not. Technology is increasingly present in human coexistence spaces, becoming an applicable resource in the teaching and learning processes and general training of all, sparking analyzes regarding the need for diversification of technological resources to be applied to provide the acquisition of skills and abilities in the most varied areas of knowledge. This work aimed to describe the challenges, possibilities and importance of using ICTs in teaching Science and Biology. Considering the research methodology, its modality is theoretical, qualitative and descriptive through the bibliographic review method, with the technique of surveying published articles, books and other texts on the topic, in the repositories Google Scholar, Scientific Electronic Library Online (SciELO), Capes Periodical Portal, newspaper websites or blogs by authors who address the topic of ICTs applied to teaching. As a result, we point out that there are still schools without infrastructure to teach with ICTs and teachers without training in ICTs for teaching, and, finally, we recommend that teachers look for websites, educational software, applications, courses, events and other means to take advantage of the ICTs, taking courses and participating in events in this area, aiming to improve their mastery of ICTs in teaching.Downloads
Metrics
References
BRASIL tem, em média, menos de 1 computador para 4 alunos de 15 anos. Folha de Pernambuco, Recife, 29 set. 2020. Disponível em: https://www.folhape.com.br/noticias/brasil-tem-em-media-menos-de-1-computador-para-4- alunos-de-15-anos/156497/. Acesso em: 29 jul. 2024.
ALMEIDA, I. C; MENDES, L. C.; ROCHA, R. S. As tecnologias da informação e comunicação no ensino de Biologia: Aproximações teóricas. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 3, p. 1-10, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13822
AMORIM, J. D; SILVA, W. L.; MARIANO, W. S. Considerações didáticas acerca de vídeo-aulas sobre Impulso Nervoso no ensino de Ciências. Revista Querubim, Niterói, v. 3 n. 40, p. 66-72, fev. 2020.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.
AUSUBEL, David Paul. Educational ´sychology: a cognitive view. Nova York: Holt, Rinehart and Wiston, 1968.
DEWEY, John. Mi credo pedagógico. In Natorp, Dewey, Durkheim. Teoría de la educación y sociedad. Introducción y selección de textos. Trad. Lorenzo Luzuriaga. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1978, p. 55-65. Disponível em: https://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/TEMPORETTI/Dewey_Mi_credo_Pedagogico.pdf Acesso em: 13 dez. 2024.
BOTTENTUIT JÚNIOR, J. B. Aplicativos de interação em sala de aula: análise de três possibilidades pedagógicas com recursos digitais. Revista Cocar, Belém, v. 14, n. 30, p. 1-16, set./dez. 2020.
BRASIL, A. O. M. Educação ambiental na prática docente: desafios da interdisciplinaridade em uma escola de Ensino Médio em Araguaína, TO. 2022.111 f. Dissertação – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Araguaína, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/11612/4366. Acesso em: 2 out. 2024.
BRASIL, A. O. M.; RAMOS, C. O.; SANTOS, K. S. Educação Ambiental na visão dos concluintes da Licenciatura em Biologia da Educação a Distância de um dos Polos da Universidade Federal do Tocantins/Universidade Aberta do Brasil. Revista Sítio Novo, Palmas v. 5, n. 3, p. 114-123, jul./set. 2021. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2021.v5.i3.114-123p
BRASIL, A.O. M.; SCARELI-SANTOS, C.; SILVA, P. C. Educação Ambiental no espaço formal de ensino: uma revisão dos Projetos Políticos Pedagógicos do Colégio Estadual Rui Barbosa, em Araguaína (TO). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 232-248, abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14279
BRASIL, André de Oliveira Moura. Perfil dos professores do Colégio Estadual Rui Barbosa de Araguaína, Tocantins, e sua relação com a Educação Ambiental. Revista Querubim, Niterói, v. 3, n. 54, p. 13-21, out. 2024. Disponível em:
https://periodicos.uff.br/querubim/issue/view/3104/1027. Acesso em: 9 dez. 2024.
BRASIL, A. O. M.; SCARELI-SANTOS, C. Ações de Educação Ambiental na horta escolar: uma análise dos Projetos Político Pedagógicos do Colégio Estadual Rui Barbosa, em Araguaína, Tocantins. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 10, n. 12, p. 57-370, jan. 2024.
BRASIL. Lei n.º 9.795, de 27 de abril de 1999. Institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, 28 abr. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 2 out. 2024.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - Ensino Médio. Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_ 110518.pdf. Acesso em: 30 jul. 2024.
CARVALHO, H. E. B. et al. Uso do kahoot como metodologia de ensino e ferramenta de aprendizagem em ciências. In: CONEDU, 6., 201 9. Anais. Campina Grande: Realize Editora, 2019.
CARVALHO, L. J.; GUIMARÃES, C. R. P. Tecnologia: um recurso facilitador do ensino de Ciências e Biologia. In: Anais do Encontro Internacional de Formação de Professores, 9., 2016, Aracaju. Anais eletrônicos... Aracaju: UNIT, 2016. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/2301/716. Acesso em: 27 set. 2024.
CARVALHO, V. V.; SANTOS, N. N. Quais aplicativos e sites usar para o ensino da botânica? Potencial Biótico. Disponível em: https://www.potencialbiotico.com/post/ensinodebotanica. Acesso em: 11 out. 2024.
FERNANDES, T. R.; CARVALHO, A. S.; BATISTA, S. C. F. Ensino de Zoologia no Ensino Fundamental: sequência didática com uso de tecnologias digitais e mapas conceituais. Revista Cocar, Belém, v. 15, n. 33, p. 1-20, dez. 2021.
FONTOURA, Juliana. Quais os desafios dos professores para incorporar as novas tecnologias no ensino. Revista Educação, São Paulo, v. 9, maio. 2018. Disponível em:
https://revistaeducacao.com.br/2018/05/09/quais-os-desafios-dos-professores-para-incorporar-as-novas-tecnologias-no-ensino/. Acesso em: 1 out. 2024.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
HOÇA, L.; ROMANOWSKI, J. P. Práticas pedagógicas na formação continuada de alfabetizadores. In: Jacques de Lima Ferreira. (Org.). Formação de professores: teoria e prática pedagógica. 1ª. ed. v. 1, p. 133-147. Petrópolis: Vozes, 2014.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 8ª. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
LINHARES, E.; RODRIGUES, P.; SANTOS, R. Manual Técnico-Prático. Guião de Atividades para o 1. º CEB - PROJETO DA CULTURA AVIEIRA: Problemas que afetam o Rio Tejo, Santarém: Escola Superior de Educação/Instituto Politécnico de Santarém, junho 2024, 101 p.
LOPES, P. A.; PIMENTA, C. C. C. O uso do celular em sala de aula como ferramenta pedagógica: Benefícios e desafios. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v.3, n.1, p. 52-66, abr. 2017.
LUTZ, M. R. et al. Panorama sobre o (des) uso das tecnologias da informação e comunicação na educação básica em escolas públicas de Alegrete. In: VII Encontro Mineiro de Educação Matemática, 2015, São João del Rei. Comunicações Científicas, 2015.
MARTINS, A. L. C. F. A Formação Continuada do Professor nas TICs. Revista Psicologia & Saberes, Maceió, v. 9, n. 16, p. 118-135, mar. 2020.
MENDONÇA, M. R. S. Um gênero quadro a quadro: a história em quadrinhos. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2010.
MEYER, A. I. S. Ambientes Virtuais de Aprendizagem: Conceitos e Características. Revista Kiri-Kêre: Pesquisa em Ensino, São Mateus, 12, p. 190-208, jul. 2022.
MOSER, A. S. et al. Concepções de ambiente e Educação Ambiental de professores: o Padlet como uma ferramenta interativa. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 5, p. 20-36, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10299
MOTA, K. M.; MACHADO, T. P. P.; CRISPIM, R. P. S. Padlet no contexto educacional: uma experiência de formação tecnológica de professores. Revista Educacional Interdisciplinar, Taquara, v. 6, n. 1, p. 1-8, out. 2017.
NOVAK, J. D.; CAÑAS, A. J. A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los e usá-los. Tradução de Luís Fernando Cerri. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 5, n. 1, p. 9- 29, jan./jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.5i1.009029
NÓVOA, A. O espaço público de educação: imagens, narrativas e dilemas. In: Textos da Conferência Internacional Espaços de Educação. Tempos de Formação (p. 237- 276). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
OLIVEIRA, I. S; COSTA, J. B. As TICs como instrumentos dinamizadores nos processos de ensino e aprendizagem. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, Alagoas, v. 5, p. 269-282, fev. 2023.
PADLET. O Padlet é o jeito mais fácil do mundo para criar e colaborar, 2024. Disponível em: https://pt-br.padlet.com/. Acesso em: 1 out. 2024.
PIZARRO M. V. As Histórias em quadrinhos como linguagem e recurso didático no ensino de ciências. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, nov. 2009. Disponível em: http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/609.pdf. Acesso em: 30 jul. 2024.
REZENDE, T. S. Tempos pandêmicos: a importância das plataformas digitais para o ensino-aprendizagem de Ciências e Biologia. São Cristóvão, 2022. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Departamento de Biologia, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2022. Disponível em: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16020. Acesso em: 3 out. 2024.
RODRIGUES, M. R. S.; BARBOSA, T. R.; RODRIGUES, A. R. S. Mapas mentais: uma proposta metodológica no ensino de ciências e biologia. Kiri-Kerê: Pesquisa em Ensino, São Mateus, v. 1, n. 18, jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.47456/krkr.v1i18.42750
SANTOS, A. D.; SANTOS, D. B. Tecnologia e inovação aliadas à educação: o uso de softwares educacionais para o ensino de Ciências e Biologia. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, Teófilo Otoni, v. 1, n. 1, jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.17648/2178-6925-v1-2021-18
SANTOS, J. S. et al. Células virtuais [Aplicativo]. São Carlos: Espaço Interativo de Ciências - EIC. Disponível em: https://eic.ifsc.usp.br/software-celulas-virtuais/. Acesso em: 26 jul. 2024., 2023.
SILVA, D. L.G. et al. Recursos tecnológicos no ensino presencial e remoto de ciências e biologia: um relato de experiência de docentes de São Paulo do Potengi (RN). Civicae, Aquidabã, v.3, n. 2, p.1-11, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6646.2021.002.0001
SILVA, D. C.; FRANÇA, S. B. O uso de mapas mentais como estratégia de ensino-aprendizagem: impactos da pandemia da covid-19 e o consumo em questão. In: Congresso Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, 7. Campina Grande, 2022. Anais. Campina Grande: Editora Realize, 2022.
SILVA, P. G.; LIMA, D. S. Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 1-10, jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.86051
SOUZA, G. F.; PINHEIRO, N. A. M.; MIQUELIN, A. F. Mapas Conceituais no Ensino de Ciências: uma proposta para a aprendizagem significativa de conceitos científicos nos anos iniciais. Revista Educere Et Educare, Cascavel, v. 13, n. 30, p. 1-20, nov./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.17648/educare.v13i30.17952
VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. Pensamento e linguagem. Trad. Jefferson L. Camargo, São Paulo: Martins Fontes, 2003.
VENTURINO, P. L. P.; SCHMIDT, T. C. G.; SANTOS, C. F. Kahoot! Como ferramenta de revisão de conteúdo em neurociências. Brazilian Journal Of Development, São José dos Pinhais, v. 5, n. 7, p. 7586-7596, ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv5n7-003
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 André de Oliveira Moura Brasil, Lincoln Amaral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
It allows sharing, adaptation, and use for any purpose, including commercial use, provided proper attribution is given to the authors and to Revista Sítio Novo.
The authors declare that the work is original and has not been previously published, in whole or in part, except on recognized preprint servers, if declared, and that no other similar manuscript authored by them is published or under review by another journal, whether printed or electronic.
They declare that they have not violated or infringed upon any proprietary rights of others, and that all citations in the text are factual or based on research with scientifically significant accuracy.
The authors retain the copyright of the manuscripts published in this journal, allowing unrestricted use of their content, provided that the original authorship and the publication source are properly cited.












