A macroscopic Brazilian view of the gaps in Special Education in the Inclusive Perspective (EEPI) in the context of Professional and Technological Education (EPT)
DOI:
https://doi.org/10.47236/2594-7036.2025.v9.1685Keywords:
Educational dualism, Omnilaterality, Human rights, Professional and Technological EducationAbstract
The genealogy and development of Professional and Technological Education (EPT) and Special Education from an Inclusive Perspective have historically been marked by exclusion, accentuation of social asymmetries and educational dualism. Thus, these modalities present convergences and interfaces because they were created to serve disadvantaged groups, providing forms of employment and job training for those who could negatively affect the capitalist system, to the detriment of the development of intellectual capacities, skills and competencies based on the omnilateral perspective. In view of this, this study aims to identify similarities and differences in the implementation of special education from an inclusive perspective, within Professional Technological Education (EPT), recognizing the gaps that need to be filled to guarantee an omnilateral education that respects the singularities of learners, at all levels and modalities. Given the above, the methodology employed was a combination of bibliographical and documentary research, based on a qualitative perspective, aimed at answering the guiding question: what are the existing limitations of Special Education from an Inclusive Perspective (EEPI) for application in Professional and Technological Education (EPT) in the teaching-learning process in contemporary times? In short, combining these two perspectives faces a range of challenges, including the lack of sufficient financial resources and inadequate teacher training.Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE JUNIOR et a. Genealogia e desdobramentos da Política Pública de Educação Especial e Inclusiva no Brasil. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 5, ed. nº 5, v. 04, pp. 26-36, Maio, 2020. Disponível em: encurtador.com.br/jr236. Acesso em: 20 jun.2025.
ALBUQUERQUE JUNIOR, A. B. de, BORGES, M. C.; ARAÚJO, A. C. U. Educação especial e inclusiva no Brasil: marcos regulatórios para inserção de “uma minoria” em sala de aula. Caderno Pedagógico, 21(3), e3218, 2024a. Disponível em: https://doi.org/10.54033/cadpedv21n3-106. Acesso em: 20 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.54033/cadpedv21n3-106
ALBUQUERQUE JUNIOR, A. B., BORGES, M. C.; ARAÚJO, A. C. U. Demarcações analíticas das políticas públicas para pessoas com deficiências. Observatório de la economía latinoamericana, 22(4), e4336, 2024b. Disponível em: https://doi.org/10.55905/oelv22n4-182. Acesso em: 20 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.55905/oelv22n4-182
AMARAL, Talita; MOTA, Samuel Rodrigues Condé; MIRANDA, Paula Reis de. Educação Inclusiva e Educação Profissional: um estudo de estado da arte no banco de Teses e Dissertações da Capes. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, p. e127520, 2020. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1275. Acesso em: 26 fev. 2025.
ARAÚJO, Cláudia Lima de; SANTOS, Queila Pereira; RIBEIRO,
Hellen Maura Lucidia; FREITAS, Eliene Barbosa do Nascimento de; BUENO,
Edinéia; COUTINHO, Diógenes José Gusmão. Educação inclusiva: os desafios da inclusão nas escolas brasileiras, Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação — REASE, v. 11, nº 2, 2025. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v11i2.18207
BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 1994.
BRASIL, DECRETO Nº 7.611, DE 17 DE NOVEMBRO DE 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado. Disponível em: https://l1nk.dev/qLRKf. Acesso em: 20 fev. 2025.
BRASIL. LEI nº 13.005, DE 25 DE JUNHO DE 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação. Disponível em: https://encurtador.com.br/uBTVO. Acesso em: 22 fev. 2025.
BRASIL, RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 1, DE 5 DE JANEIRO DE 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/janeiro-2021-pdf/167931-rcp001-21/file. Acesso em: 20 fev. 2025.
BRASIL, RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 4, DE 29 DE MAIO DE 2024. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais do Magistério da Educação Escolar Básica. Disponível em: https://encurtador.com.br/pYUcZ. Acesso em: 22 fev. 2025.
CAMPOLIN, Luciane da Costa; RAYMUNDO, Gislene Miotto Catolino. A Avaliação da aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica: uma análise das práticas avaliativas nos cursos técnicos subsequentes no IFSC - Campus Caçador. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 113-134, 2022. Disponível em: https://encr.pw/YhufX. Acesso em: 20 fev. 2025.
CRUZ, Ana Carla Rocha; SANTOS, Elza Ferreira. Desafios da educação profissional e tecnológica para a formação de estudantes com deficiência no pós-pandemia. ScientiaTec: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia do IFRS, v. 11 n. 2, 2024. DOI: https://doi.org/10.35819/scientiatec.v10i2.6434
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO SUL – IFRS. RESOLUÇÃO Nº 13, DE 12 DE MARÇO DE 2024. Política de Atendimento Educacional Especializado (AEE) do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS). Disponível em: https://encr.pw/4hqgT. Acesso em: 20 fev. 2025.
JIMÉNEZ, R.B. Necessidades Educativas Especiais. 2.ed. Lisboa: Dina livros, 1997.
LIMA, R. S. Promovendo a educação inclusiva: desafio e estratégias. Revista Foco, v.17 n.7, e5598, p.01-15, 2024. DOI: https://doi.org/10.54751/revistafoco.v17n7-029
LIRA, A. de L.; PATRÍCIO, C. de O. C.; SANTANA, S. de A. L.; COSTA, A. V. P. da; MONTEIRO, R. de F. F. V. Educação inclusiva e educação profissional tecnológica: aproximações com a proposta de formação integrada. Caderno Pedagógico, 21(13), e12948, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.54033/cadpedv21n13-494. Acesso em: 20 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.54033/cadpedv21n13-494
MANTOAN, M. T. E. A escola e a diversidade: o que é ser uma escola inclusiva. 2006.
MAZZOTA, M. J.S. Educação especial no Brasil. 3ª ed. Porto Alegre: Artes, 1991.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.- dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
OLIVEIRA, Wanessa Moreira; DELOU, Cristina Maria Carvalho. A educação Profissional e Tecnológica, os Institutos Federais e a inclusão. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 04–25, 2022. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1622. Acesso em: 22 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v6i2.1622
PEREIRA, Jean Junio de Oliveira; GRAF, Lucimar; CARVALHO, Giuliana Ribeiro; LÔBO, Ítalo Martins; MARVILA, Luciene dos Santos Pereira. Caminhos da Educação Inclusiva no Brasil. Revista Acadêmica Online, 11(55), e976, 2025. Disponível em https://doi.org/10.36238/2359-5787.2025.V11N55.976. Acesso em: 22 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.36238/2359-5787.2025.V11N55.976
PIMENTA, S. G. Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil. 1999.
SANTANA, Tibéria Veloso; RODRIGUES, Kleber Fernando. A inclusão na educação profissional e tecnológica: uma análise sobre o Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas - NAPNE do IFPE. In: Anais [...] do IX Congresso Nacional de Educação (CONEDU), Editora Realize: Campina Grande/PB, 2023. Disponível em: https://encurtador.com.br/8rBq7. Acesso em: 23 fev. 2025.
SARTURI, Cristina; SANTOS, Angela Maria. Práticas inclusivas na educação profissional: uma revisão sistemática. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 46–61, 2024. DOI: 10.36524/profept.v8i1.1880. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1880. Acesso em: 23 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v8i1.1880
SILVA, Antonio Soares Junior; SANTOS, Everton Rodrigo; GRABOWSKI, Gabriel. Educação profissional e tecnológica e a inclusão da pessoa com deficiência no Brasil: uma revisão da literatura: Educación profesional y tecnológica e inclusión de personas con discapacidad en Brasil: una revisión de literatura. Revista Cocar, [S. l.], n. 18, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5923. Acesso em: 26 fev. 2025.
SILVA, Maria Aurinolia Barreto; DAVID, Priscila Barros; VASCONCELOS, Francisco Herbert Lima. Acessibilidade, tecnologias digitais e inclusão escolar de pessoas com deficiência: uma revisão sistemática de literatura. Revista Conexões - Ciência e Tecnologia, 16, e022021, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.21439/conexoes.v16i0.226. Acesso em: 3 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.21439/conexoes.v16i0.2261
SPOSITO, Marília Pontes. O estado da arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999- 2006). Belo Horizonte, MG: Argvmentvm, 2009.
STAINBACK, S; STAINBACK, W. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre Artmed, 1999.
XAVIER, Gláucia do Carmo; SILVEIRA, Valéria Maria. Histórico da inclusão escolar da pessoa com deficiência, Sítio Novo, Palmas v. 4 n. 3 p. 286-305 jul./set. 2020. Disponível em: https://encurtador.com.br/PpUoP. Acesso em: 12 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2020.v4.i3.286-305p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ailton Batista de Albuquerque Junior, Sinara Socorro Duarte Rocha, Ana Cláudia Uchôa Araújo, Antonia Lis de Maria Martins Torres

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
It allows sharing, adaptation, and use for any purpose, including commercial use, provided proper attribution is given to the authors and to Revista Sítio Novo.
The authors declare that the work is original and has not been previously published, in whole or in part, except on recognized preprint servers, if declared, and that no other similar manuscript authored by them is published or under review by another journal, whether printed or electronic.
They declare that they have not violated or infringed upon any proprietary rights of others, and that all citations in the text are factual or based on research with scientifically significant accuracy.
The authors retain the copyright of the manuscripts published in this journal, allowing unrestricted use of their content, provided that the original authorship and the publication source are properly cited.












